forellv--filippinerna

Av Richard & Sara - 9 februari 2013 20:37

Här kommer 4 bilder från bästa vs sämsta boendet. Naturligtvis kom dom efter varandra. Först var vi 5 nätter i sabang på hotell Sheridan resort som var finaste hotellet. Sen natten efter det så var det ju dom där 3 nätterna i hyddan utanför el nido, som inte var någon höjdare. Kanske var vi extra känsliga efter det fina boendet?;) Tror nog ni ser vad som var det bra vs dåliga boendet.

Av Richard & Sara - 2 februari 2013 13:26

Buss 1 st
El nido - Puerto Princesa Ro Ro bus

Van 3st
Puerto Princesa - Sabang.
Sabang - El nido.
Caticlan - Kalibo

Taxi 12 st

Tricykle +30 st

Vi ska försöka få upp bilder till nästa helg samt en summering av resan i sig.

Av Richard & Sara - 20 januari 2013 09:15

Den korta resan mellan Helsingfors och Arlanda gick bra. Kändes bara lite ovant att se snö men det ska väl gå till sig:) Vi blev lite små stressade eftersom vi bara hade 40 min på oss från början från landning tills tåget skulle gå. Och det blev inte bättre av att vi landade 8 min efter uttsatt tid. Men efter en snabbrusch så kom vi fram till perongen med 5 min till godo. Så nu sitter vi på tåget och är snart framme känns det som (3 timmar;) Men efter prick 24 timmar och 40min på resande så känns det överkomligt!

Vi ska fixa en sammanfattning av resan så det här är inte sista inlägget bara för att vi har kommit hem:)

Av Richard & Sara - 20 januari 2013 06:26

Flyget gick bra. Fast det blev inte så mycket till sömn. Och inte fick vi fönsterplatsen vi hade beställt vid nödutgången. Utan vi gick sitta i mitten. Fast dock med större benplats så man kunde sträcka ut sig bra. Väl framme här i Helsingfors så blir man ju fundersam på hur systemet är gjort med taxfreen. Vid kontrollen när man ska in till transferen efter man stigit av planet så blev visa av med sina inköp..
Efter lite handlande här i Finland så sitter vi nu vid gaten och väntar på att få gå ombord. Sen är det inte så långt kvar:)

Av Richard & Sara - 19 januari 2013 17:03

Sista dagen i Filippinerna började med tidig frukost och sen en taxi till en annan marknad, den gången blev det en gatumarknad (bild2) i china town. Den var inte så bra. Så vi drog vidare efter 40 min till ett av ställena vi var på igår och där gick vi runt och runt tills vi inte visste vart vi var. Efter det åkte vi till hotellet och tog en snabb dusch och 1 timmes vilande innan vi skulle checka ut. Vi hade köpt till en senare utcheckning med 4 timmar för 380kr, men den glömde dom att ta betalt för så vi skyndade oss ut och hoppade in i en taxi som körde oss till flyget. Flyg till Manila blev försenat 20min men kom fram nästan i tid. Så nu har vi hunnit gå runt och kollat i några butiker och käkat några goda mackor så nu väntar vi på att få gå ombord. Fast det dröjer 1,5 timme till men sen blir det sova sig hela vägen till Finland. Så nästa gång vi hörs är vi i kallare trakter...

Av Richard & Sara - 18 januari 2013 13:54

Idag gick hela dagen åt att handla. Vi var på två olika marknader/varuhus. Vi hyrde taxichauffören från kl 10-19 kostade 350kr inkl ca 2 timmar taxifärd. Och han följde med in och bar kassar och visade oss runt. När vi skulle åka hem från sista stället så var bilen stendöd (Parkeringsljuset på). Så vi hoppade ut och puttade igång den fast att chaffören ville att vi skulle sitta kvar medan han fixade hjälp. Får se om vi orkar med lite shopping imorgon innan planet går. Nästa gång vi hörs är vi antingen i Hongkong eller i kalla Sverige!

Av Richard & Sara - 18 januari 2013 13:44

Idag var det åter igen strålande sol när vi vaknade så det kändes sådär. Hade faktiskt viljan ha lite moln när man ska åka därifrån:) vi hann med 3 timmars solande plus några sista dopp. Sen var det bara att duscha och checka ut. Sen tog vi en tricykle till hamnen, sen båt över till caticlan och därifrån van till Kalibo. Resan drog ut på tiden ca 20min pga att dom hade någon festival så det var nästan omöjligt att köra i stan. Chauffören fick köra via smågränder igenom stan. Väl på flygplatsen så fick vi vänta 3 timmar tills flyget skulle gå. Flygresan gick bra fram tills vi landat..

Av Richard & Sara - 18 januari 2013 13:43

just när planet kommit ner i fart så knäppte Sara lös sig och var på väg upp, hon hade lyckats se en liten kackerlacka som gick mellan våra ryggstöd. För en gångs skulle hade vi tur med bagaget:) Det var personer från 3 plan som stod och väntade på väskorna, och när väskorna kom så var våra bland dom 6 första. Efter väskorna var plockade så blev det en taxifärd hit och dit mellan filerna fram till hotellet. Och nu blir det sova så vi orkar med all shopping som Sara ser fram mot...

Här kommer det att komma upp bilder och text från våran resa till Filippinerna vinter 12/13